Ministrul Educatiei a anuntat in mod oficial masuri fara precedent pentru scolile din toata Romania, masuri care vin intr-un moment in care sistemul de invatamant din Romania are nevoie de schimbari majore, si vorbim despre masuri pentru a asigura echitatea in educatie.
Ministrul Educatiei vorbeste mai jos despre unele dintre masurile pentru a dimina invatamantul simultan, dar si pentru a ajuta scolile din mediul rural sa le ofere elevilor invatamant de calitate, mult mai echitabil, dar cu modificari de finantare.
“Masurile luate prin aceasta lege vor diminua la maximum invatamantul simultan, care este un invatamant de foarte slaba calitate. Este o modelitate de a face scoala intr-un anumit fel, pentru ca varianta cealalta ar fi sa nu faci deloc. A fost redefinita notiunea de postdiactic. Tocmai ce am incheiat examenul de titularizare, am avut 5193 de posturi scoase la concurs.
Am avut discipline precum sociologie sau filosofie in care au fost doar 3 posturi de sociologie si 3 posturi de filosofie in toata tara pentru a fi titularizabile pe durata nedeterminata. La geografie doar 9 posturi in toata tara au fost, dintre care niciunul in mediul rural. Inca din anul viitor, in loc sa avem 5.000 de posturi titularizabile, estimez ca vom avea 20 – 25.000 de posturi.
Vom scoate la concurs si acele posturi care nu au o norma intreaga, pentru a atrage in sistem profesori pentru ca si in mediul rural sa fie profesori. Sunt profesori care de 10 – 15 ani iau la examenul de titularizare peste nota 9. Atunci cand ai 3 – 9 posturi tara, ele vor fi ocupate cu note mai mari, iar cei cu nota 9 nu au sanse. In aceasta situatie iti preda engleza profesorul de romani, care stie, sau nu, engleza.
Dincolo de investitiile de 3.6 miliarde de euro din PNRR, as vrea sa spun ca acest proiect de lege, Romania Educata, pentru prima oara finantarea pe formatiune de studiu atunci cand in mediul rural exista o scoala in care clasa nu se poate constitui nici macar cu numarul minim de elevi. Daca nu se poate constitui in acest mod, avem finantarea pe formatiune, adica se ofera finantare pe numarul de elevi.
Pentru medii defavorizate este posibila cresterea finantarii per elev cu 25%. Mai apoi, pentru orice consortii de invatamant rural, dual, sau normal, e prevazuta o crestere a finantarii per elevi. Va exista o motivatie pentru ca scolile bune sa se poata asocia cu scolile mai putin bune, sunt masuri de echitate fara precedent.”