Ministrul Educatiei confirma o serie de decizii foarte importante cu masuri care vor avea impact la nivel national pentru elevii din toate scolile Romaniei, iar asta pentru ca vorbim despre primele explicatii oferite in nota de fundamentare a proiectului pentru implementarea strategiei pentru schimbari climatice in scoli.
Ministrul Educatiei explica mai jos o parte dintre schimbarile care sunt asteptate dupa ce aceasta strategie urmeaza sa fie implementata in scolile din toata Romania, elevii urmand a invata despre importanta protejarii mediului, dar numai daca proiectul va fi adoptat de Guvern, el fiind acum in dezbatere publica.
“Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 stabilește o serie de acțiuni pentru creșterea gradului de educație și conștientizare, în rândul copiilor și tinerilor, privind protecția mediului și schimbările climatice. Strategia include obiective și măsuri care vor fi implementate progresiv în următorii ani, cu un orizont de implementare mai larg, până în 2030.
Obiectivele și măsurile prevăzute de strategie vizează mai multe paliere (educație formală și non-formală, resursă umană, inclusiv formarea cadrelor didactice, investiții, resurse deschise, parteneriate etc), în cadrul a patru direcții de acțiune: implementarea unui Program educațional pentru mediu și climă, identificarea de soluții pentru crearea și utilizarea de resurse educaționale, crearea de infrastructură pentru școli sustenabile și formarea resursei umane implicată în educația privind mediul și schimbările climatice.
Implementarea unui Program educațional pentru climă și mediu constituie un obiectiv cheie care va fi atins prin introducerea în curriculum național a unei săptămâni suplimentare privind mediul și schimbările climatice, denumită Săptămâna Verde precum și prin introducerea în oferta națională de curriculum la decizia școlii a unor discipline dedicate educației privind adaptarea la schimbările climatice și protecția mediului.
În ceea ce privește instrumentele care pot contribui la educația privind schimbările climatice și mediul, la momentul actual nu există un ecosistem digital extins pentru educație, deci nici pentru educația privind schimbările climatice și mediul. Pe de altă parte, activitățile alternative în aer liber sunt, de cele mai multe ori, derulate în mod voluntar și individual de fiecare profesor care își dorește să aibă astfel de activități cu elevii săi.
Obiectivele Strategiei, în ceea ce privește soluțiile pentru resurse educaționale, constau atât în crearea unui astfel de ecosistem digital pentru educația privind schimbările climatice și mediul, prin diverse aplicații și platforme, cât și de a oferi opțiuni variate de activități extracurriculare și extrașcolare, care să fie dezvoltate cu ajutorul cadrelor didactice, ale ONG-urilor de mediu, precum și ale altor instituții relevante din domeniu.”