Romania urmeaza sa creasca tranzitul de cereale din Ucraina in perioada urmatoare, iar asta pentru ca intentioneaza sa ajute tara atacata de catre Rusia, sa isi transporte granele pe alte rute decat cea din Marea Neagra, care acum a devenit periculoasa.
România a jucat deja un rol cheie în tranzitul cerealelor din Ucraina către țările care au nevoie. Subliniem faptul că aproape 20 de milioane de tone au tranzitat deja și dacă ne comparăm cu celelalte 33 de milioane de tone ale Acordului din Marea Neagră, facilitat de ONU și Turcia, din care Rusia tocmai a ieșit, se vede foarte clar rolul esențial pe care îl joacă România în acest proces de a ajuta în continuare Ucraina.
Vom continua și vor spori aceste eforturi să ajutăm Ucraina să-și ducă grânele acolo unde este nevoie. Ceea ce face Rusia la Marea Neagră pune în pericol întreaga securitate alimentară globală. Sunt mai multe măsuri legate de coordonare. Vreau să subliniez că ieri au fost două reuniuni importante la Bruxelles, una a Consiliului Nord- Atlantic și alta a Consiliului NATO-Ucraina.
Alianța a constatat că amenințările recente ale Rusiei privind Marea Neagră prezintă un risc de escaladare și pot să afecteze libertatea de circulație. Acest aspect a fost condamnat ferm de către România în aceste reuniuni. NATO și aliații au decis să consolideze măsurile de supraveghere și de recunoaștere, inclusiv cele privind patrularea maritimă în Marea Neagră. În paralel, avem reuniuni de coordonare cu Comisia Europeană și cu partenerii americani pentru a consolida și crește volumul lunar de transport prin țara noastră.
România deja și-a adus o contribuție substanțială în tranzitul cerealelor și a produselor agricole din Ucraina. Vom îmbunătății infrastructura rutieră și feroviară, infrastructura de transport fluvial. Au fost deschise noi puncte de frontieră. Suntem în discuții cu Comisia Europeană în cazul acestor coridoare ale solidarității.
Există o platformă de coordonare pentru a facilita tranzitul de produse alimentare din Ucraina, toate cele cinci state vecine, la care contribuie inclusiv Ucraina și Moldova, tocmai pentru a găsi soluții pe de o parte să blocăm orice blocaj de ordin logistic și pe de altă parte să creștem capacitatea de tranzit în această perioadă extrem de dificilă.