Sorin Grindeanu face o serie de informari de ultima ora cu privire la noi memorandumuri semnate pentru crearea unui punct vamal, dar si a unui proiect de infrastructura care sa lege Romania de Ungaria la Cenad, ministrul Transporturilor explicand mai jos de ce aceasta masura este una extrem de importanta.
Sorin Grindeanu vorbeste si despre incidentul de la CFR, care a vizat o locomotiva care a luat foc, ministrul afirmand ca sunt foarte multi ani de cand nu a mai fost cumparata vreo garnitura noua de tren, deci nu este neobisnuit ca probleme de acest gen sa apara, asa ca ne putem astepta si la altele in viitor.
“Am semnat astăzi două Memorandumuri de Înțelegere între România și Ungaria pentru înființarea unui nou punct de trecere a frontierei la Beba Veche și realizarea unei noi conexiuni rutiere la Cenad. Ambele proiecte sunt așteptate de ani de zile de locuitorii din aceste zone și au o importanță deosebită pentru dezvoltarea economică regională. Proiectele vor contribui inclusiv la întărirea relațiilor de colaborare dintre România și Ungaria.
Demersurile pentru deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei în zona localităților Beba Veche (România) – Kübekháza (Ungaria) au fost validate la nivel tehnic de ambele părți. Proiectului va începe cu etapa de proiectare (elaborarea SF), derulată de CNAIR și finanțată prin bugetul de stat. Pentru comunitățile din zona Cenad/Nagycsanád urmează să fie reconstruit podul peste râul Mureș. Proiectul va fi derulat prin Consiliul Județean Timiș și va fi finanțat prin programul de cooperare transfrontalieră România – Ungaria.
E o problemă pe care nu o avem noi, ca ţară, în ultimul an sau în ultimii doi ani. De peste 25 de ani, în România, nu s-a cumpărat nicio garnitură nouă. 161 de garnituri sunt în achiziţie, primele vor veni în această toamnă. Nu poţi să ai pretenţii de condiţii europene când timp de peste 25 de ani nu s-a cumpărat niciun tren nou.
Toate aceste achiziţii se fac în perioada următoare, urmând că derularea contractelor să se desfăşoare pentru cele 161 de trenuri noi. Cea de-a doua componentă este cea de investiţii în infrastructura feroviară. În vest, aceste investiţii se vor derula în anii viitori pe finanţări asigurate fie de programe operaţionale, fie de la PNRR.
Săptămâna trecută am fost şi la Centură şi am vizitat şi şantierele CFR dintre Arad şi Simeria. Undeva la jumătatea anului 2024, de la Curtici la Sighişoara vom avea linie modernizată, deci se va putea circula cu 160 km pe oră. După ce vom achiziţiona noile garnituri lucrurile vor ajunge la normal.”