Ministrul Educatiei anunta in mod oficial o serie de criterii de ultim moment, foarte importante pentru viitorul invatamantului romanesc, iar asta deoarece Ligia Deca vorbeste mai jos despre factorii care trebuie luati in considerare pentru acordarea titlului profesor unviersitar, celor care sunt dornici sa-l obtina.
Ministrul Educatiei ofera detalii despre acest proces in cadrul unor noi proiecte speciale, care urmeaza sa fie adoptate in Romania pentru a impune noile reguli in baza carora se vor acorda titlurile universitare, inclusiv cel de doctor, Ligia Deca pregatind o legislatie speciala in acest sens pentru invatamantul din Romania.
“În evaluare se consideră lucrările unui candidat din toate subdomeniile în care a publicat. În evaluare, toţi factorii SRI (respectiv quartilele corespunzătoare clasamentelor care ţin cont de factorii AIS) sunt cei calculaƫi folosind listele Web of Science publicate în anii t-1, t-2, t-3, t-4, t-5, unde t este anul depunerii dosarului. Nu vor fi luate în considerare la calculul standardelor minimale lucrari sau citari în reviste care în momentul depunerii dosarului au ca regula generala plata unei taxe de procesare sau publicare (chiar dacӑ unele articole sunt scutite de plata taxei).
Publicarea în astfel de reviste, de multe ori cu taxe exorbitante, care deseori sunt acoperite din fondurile de cercetare ale instituțiilor de învațamânt superior sau cercetare, consuma resurse financiare însemnate, care ar putea fi folosite mult mai bine, pentru proiecte veritabile de cercetare. În domeniul Matematica exista sute de reviste fara taxa de procesare sau publicare indexate în Web of Science.
Așa ca un articol care are un nivel științific decent își poate gasi cu ușurința locul în una dintre ele. Pe de alta parte, exista suspiciuni întemeiate ca unele reviste cu taxa nu pastreaza seriozitatea procesului de evaluare a lucrarilor înainte de acceptare. Evaluarea trebuie să reflecte nivelul implicării candidatului în activitatea de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică şi inovare, în activitatea didactică-profesională, precum și impactul și recunoașterea implicării lui în aceste activităţi, la nivel național și internațional.
În conformitate cu aceste principii, evaluarea va cuprinde următoarele perspective: a) respectarea normelor de etică a cercetării, b) producția științifică, c) impactul rezultatelor, d) performanța academică. Se recomandă comisiilor de concurs ca evaluarea dosarelor candidaților să țină cont cu predilecție de calitatea cercetării raportată în lucrări.
Îndeplinirea standardelor minimale este o condiție eliminatorie pentru înscrierea la concurs, dar nu și suficientă pentru obținerea titlului. Candidaţii vor include în dosarul de concurs cel puţin 5, dar nu mai mult de 10 lucrări, în format integral, pe care le consideră reprezentative pentru activitatea lor ştiinţifică.”