Ministrul Educatiei a anutat o importanta legislatie oficiala de ultim moment, care aduce in imediata noastra atentie o serie de masuri foarte importante pentru scolile din toata Romania, fiind vorba despre finantarea si autorizarea unitatilor de invatamant preuniversitar cu statut de unitati-pilot, conform Ligiei Deca.
Ministrul Educatiei a decis sa ofere mai jos o serie de detalii importante din metodologia care urmeaza sa fie adoptata pentru punerea in aplicare a acestei noi legislatii, Ligia Deca incercand sa faca mult mai simpla finantarea unitatilor de invatamant din tara noastra, o veste excelenta pentru multi romani.
“Am lansat în consultare publică proiectul de ordin privind aprobarea Metodologiei-cadru de înființare și autorizare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot și a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a acestora. În forma sa actuală, proiectul reglementează: criteriile aplicabile pentru selectarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot; urata pentru care unitățile de învățământ dobândesc statutul de unitate-pilot.
Mecanismul de solicitare a statutului de unitate-pilot; procedura de evaluare a proiectelor depuse în vederea obținerii statutului de unitate-pilot; cadrul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot. Unităţile de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot sunt unităţi de învăţământ din reţeaua naţională a unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, conform reglementărilor legale în vigoare.
Unitățile-pilot funcționează cu scopul de a implementa şi de a evalua intervenţii educaţionale, în vederea fundamentării de politici publice în domeniul educaţiei. Aceste intervenţii educaţionale pot să cuprindă: noi modele curriculare, utilizarea unor resurse educaţionale inovative, modele educaţionale bilingve şi alte forme alternative de organizare, finanţare şi management, cu respectarea prevederilor legale aplicabile.
Procesul de înființare și autorizare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot se desfășoară cu respectarea următoarelor principii: (a) transparență – principiu asigurat prin publicarea criteriilor de selecție; (b) imparțialitate – principiu asigurat de caracterul obiectiv al criteriilor de selecție și evaluare a solicitărilor; eficacitate – se urmărește autorizarea proiectelor care să garanteze utilizarea resurselor eficientă, rațională și în conformitate cu obiectivele de pilotare stabilite.
Scopul înființării unităților-pilot constă în creșterea responsabilității la nivelul școlii, funcție esențială a guvernanței descentralizate a sistemelor de educație, prin crearea unei rețele de unități-pilot pe intervenții sistemice, prin pilotarea unor intervenții educaționale inovative, a unor noi modele curriculare și de carieră didactică, a unor modele noi de management descentralizat, pentru a spori treptat, în mod sustenabil, autonomia unităților de învățământ preuniversitar și pentru a îmbunătăți reziliența sistemului de educație.”