Ministrul Educatiei a decis sa aduca in imediata noastra atentie rezultatele unei exctrem de serioase evaluari facute de catre OCDE pentru sistemul de invatamant din tara noastra, oferindu-se o serie de recomandari cu privire la felul in care Ligia Deca si echipa sa pot imbunatati ceea ce se intampla in cadrul sistemului de invatamant romanesc.
Ministrul Educatiei detaliaza mai jos informatiile foarte serioase pe care ar trebui sa le avem in vedere chiar acum, iar asta in conditiile in care Ligia Deca incearca sa aduca in imediata noastra atentie cum poate fi imbunatatit sistemul de invatamant in baza recomandarilor europene, mai ales ca multe dintre aceste masuri au avut rezultate pozitive in alte tari.
„Pe lângă măsurile sistemice, competența de gândire creativă poate fi dezvoltată prin următoarele direcții de acțiune implementate la nivelul unităților de învățământ: Programe educaționale: integrarea creativității în toate disciplinele – includerea de activități și proiecte care să solicite gândirea creativă; proiecte interdisciplinare – promovarea proiectelor care combină mai multe discipline pentru a dezvolta o abordare holistică în rezolvarea problemelor.
Metode de predare și învățare: Învățarea prin investigație – promovarea unei abordări prin care elevii descoperă singuri conceptele, prin experimente și explorare; învățarea bazată pe proiecte (Project-Based Learning – PBL) – implicarea elevilor în proiecte reale ce necesită soluționarea de probleme autentice; învățarea prin joc (Gamification) – utilizarea jocurilor educative pentru a stimula interesul și creativitatea elevilor.
Resurse educaționale: Utilizarea tehnologiei – integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă. Evaluare și feedback: Evaluare formativă – oferirea de feedback continuu și constructiv pentru a încuraja progresul și dezvoltarea creativității elevilor; evaluarea prin portofoliu: încurajarea elevilor să își creeze portofolii de lucrări creative care să reflecte evoluția lor în timp. Dezvoltarea personalului didactic: Schimb de bune practici – încurajarea colaborării între profesori pentru a împărtăși strategii și resurse eficiente.
De exemplu, școlile pot organiza întâlniri periodice ale profesorilor pentru a discuta și a împărtăși experiențe și metode de predare inovative. Informații suplimentare privind rezultatele obținute de elevii din România sunt disponibile pe site-ul Unității de Cercetare în Educație (Centru Național PISA desemnat) aici & aici. Participarea României la PISA 2022 a fost susținută prin proiectul ROSE (ROMANIA SECONDARY EDUCATION PROJECT), cu sprijn acordat Guvernului României de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Sumele mari investite în dotările școlilor, despre care am vorbit adesea, spun mult despre preocuparea mea și a echipei de la Ministerul Educației pentru schimbarea feței școlilor din toată țara. Încep să se vadă rezultatele investițiilor prin PNRR – peste 12.000 de proceduri de achiziții finalizate la nivelul autorităților contractante, iar acesta este doar începutul, sunt multe altele care urmează.”