Ministrul Educatiei aduce in imediata atentie a milioane de romani un nou apel oficial, Ligia Deca discutand despre o serie de hotarari de ultim moment luate pentru proiecte dedicate Programului national de leadership si management educational, ceva despre care trebuie sa stie foarte multi dintre romani acum.
Ministrul Educatiei detaliaza mai jos ceea ce ar trebui sa stie romanii in legatura cu acest nou apel de proiecte, iar asta pentru ca vorbim despre profesionalizarea managementului in scoli, Ligia Deca incercand sa aduca in scolile din Romania oameni care sa fie capabili sa le administreze, inclusiv banii alocati pentru ele.
“Am lansat în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte „Program național de leadership și management educațional”. Prezentul apel de proiecte vizează dezvoltarea unor programe de formare și îndrumare pentru directori și inspectori în vederea profesionalizării managementului educațional. Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 15 milioane de euro.
În domeniul guvernanței sistemului de învățământ preuniversitar, în ultimii ani au fost parcurse etape semnificative pentru implementarea unei reforme. În vederea sprijinirii implementării reformei guvernanței, OCDE a realizat un raport privind Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de conducere, de evaluare și de sprijin, care oferă recomandări pentru implementarea, monitorizarea și evaluarea reformelor planificate.
In vederea atingerii obiectivelor Proiectului „România Educată” și ale noii legi a educației. Conform raportului, „Ministerul Educației va trebui să își adapteze propriile funcții și competențe pentru a dezvolta viitoarele direcțiile județene și pentru a dezvolta echipe dedicate cu capacități și responsabilități adecvate pentru a supraveghea noile structuri județene, axate pe creșterea calității și monitorizarea școlilor” (OCDE).
Astfel, în urma reorganizării, direcțiile județene vor deveni centre de sprijin și resurse pentru unitățile de învățământ, astfel încât unitățile de învățământ „cu performanțele cele mai slabe vor trebui să primească sprijin intensiv pentru a-și îmbunătăți rezultatele, prin inspectorii școlari cu experiență, care au cunoștințele necesare pentru această funcție” (OCDE) și care vor beneficia de formare profesională pentru a juca rolul de îndrumători de îmbunătățire a școlilor.
Merită menționat că sprijin consistent pentru dezvoltarea guvernanței sistemului de educație preuniversitar a fost acordat și de Banca Mondială, care, în urma unei cercetări de teren, a evidențiat necesitatea de clarifica rolurile de management din cadrul unității de învățământ, precum și de a investi mai mult în capacitatea personalului unității de învățământ de a-și îndeplini atribuțiile, prin descentralizare și delegarea funcțiilor de guvernanță, pentru rezultate pozitive atât în ceea ce privește calitatea, cât și echitatea în educație, ambele obiective fiind în centrul viziunii strategiei Educația 2030 pentru România.”