Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a anuntat in mod oficial o hotarare care a fost pusa in aplicare de catre Ministerul Educatiei, iar asta pentru ca impreuna cu Universitatea din Bucuresti au organizat evenimentul national de lansare a raportului „Education at a Glance 2024” (EaG 2024), o publicatie de referinta a Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).
Ministrul Educatiei spune ca editia de anul acesta pune accent pe echitatea in educatie, un subiect de mare relevanta pentru Romania, pe fondul eforturilor continue de reforma in sistemul educational. Evenimentul, desfasurat in cadrul lansarii globale a raportului, a reunit oficiali importanti, inclusiv pe Corinne Heckman, manager de program in cadrul Directiei de Educatie si Competente a OCDE, pe Bogdan Cristescu, secretar de stat in Ministerul Educatiei, si pe prof. univ. dr. Lucian Ciolan, prorector al Universitatii din Bucuresti.
Acestia au discutat despre concluziile raportului si implicatiile acestuia pentru politicile educationale din Romania. Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a evidentiat importanta raportului OCDE ca sursa esentiala de date pentru fundamentarea politicilor publice. In discursul sau, Deca a subliniat necesitatea unor masuri suplimentare pentru sprijinirea elevilor proveniti din medii defavorizate, mentionand programe precum bursele sociale si de rezilienta, dar si initiativa „Primul student in familie”.
„Am convingerea ca valorile indicatorilor de calitate si echitate ai Romaniei vor continua sa se imbunatateasca. Peste 3-5 ani se vor vedea rezultatele aplicarii noilor legi ale educatiei si progresul tarii noastre”, a declarat Ligia Deca pentru cei prezenti in cadrul conferintei.
Ministrul Educatiei a reiterat, deasemenea, importanta investitiilor in extinderea retelei de crese si gradinite, ca parte a eforturilor de a asigura accesul la educatie timpurie de inalta calitate pentru toti copiii. Mathias Cormann, secretarul general al OCDE, a oferit o privire de ansamblu asupra provocarilor globale din educatie, evidentind faptul ca, desi progresul este vizibil in multe state, raman probleme legate de echitate.
„Extinderea accesului la educatie si a calitatii acesteia va permite tarilor sa valorifice potentialul neexploatat al grupurilor subreprezentate in beneficiul societatilor si economiilor lor”, a afirmat Cormann. El a adaugat ca raportul din acest an ofera recomandari clare pentru factorii de decizie politica, punand accent pe imbunatatirea accesului la educatie timpurie, solutionarea crizei de cadre didactice si o mai buna aliniere a sistemelor educationale cu cerintele pietei muncii.
Ministrul Educatiei transmite ca aceste masuri sunt esentiale pentru reducerea decalajelor educationale si pregatirea elevilor pentru o piata a muncii in continua schimbare. Raportul „Education at a Glance 2024” analizeaza starea educatiei in 38 de tari membre OCDE, oferind o sursa valoroasa de date comparative. Indicatorii sai acopera aspecte precum rezultatele invatarii, impactul educatiei asupra economiei, resursele alocate si mediul de invatare.
Pentru Romania, raportul subliniaza progresele realizate in accesul la educatie, dar si necesitatea continuarii reformelor pentru a asigura o mai mare echitate. „Este esential sa ne concentram pe sprijinirea elevilor din medii vulnerabile, oferindu-le sanse egale de reusita”, a concluzionat Ligia Deca.
Evenimentul a reprezentat o ocazie importanta de a pune in discutie viitorul educatiei in Romania si de a trasa directii clare pentru politicile educationale, pe baza recomandarilor OCDE si a angajamentelor asumate de autoritatile nationale.