Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a dezvaluit recent detalii importante privind proiectul de Hotarare a Guvernului Romaniei, care prevede o serie de investitii extrem de importante pentru centura de ocolire din Buftea, subliniind necesitatea unor ajustari semnificative pentru alinierea infrastructurii la normele actuale si la contextul economic prezent.
Sorin Grindeanu transmite ca obiectivul initial de investitii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.154/2010, avea o valoare estimata de 156.673 mii lei cu TVA, din care 113.405 mii lei erau destinati constructiei si materialelor. Acest obiectiv este acum inclus in lista proiectelor prioritare din Planul Investitional 2020-2030, fiind finantat prin Programul Transport (PT) 2021-2027.
In urma actualizarii valorii proiectului prin Ordinul Transporturilor si Infrastructurii nr. 974/26.06.2019, costul a crescut la 183.114 mii lei cu TVA, reflectand cresteri semnificative ale preturilor materialelor, manoperei si altor resurse esentiale din 2021. Din pacate, procedura de achizitie a fost anulata din cauza lipsei ofertelor conforme, ceea ce a impus o reevaluare a proiectului.
Sorin Grindeanu a explicat ca solutiile propuse in Studiul de Fezabilitate din 2010 necesita revizuiri pentru a se adapta la noile reglementari si la realitatile de pe teren. Printre modificarile planificate se numara marirea latimii platformei drumului de la 18,6 m la 21,00 m, extinderea zonei mediane si modernizarea intersecțiilor. De asemenea, vor fi implementate sisteme de cantarire pentru parcari si statii de incarcare pentru vehicule electrice, precum si iluminat stradal modernizat conectat la reteaua publica.
Revizuirea devizului general include refacerea studiilor topografice, de impact asupra mediului si de trafic, precum si adaptarea solutiilor tehnice pentru a corespunde normelor Eurocode si celor locale. Cresterile de preturi la materiale de constructii si salariul minim brut actual de 3.000 lei pentru sectorul constructiilor, conform OUG nr. 114/2018, au fost de asemenea luate in considerare.
Sorin Grindeanu transmite ca proiectul afecteaza terenuri in administratia municipiului Buftea si localitatea Crevedia, unde proprietatile vor fi supuse procedurilor de expropriere conform Legii nr. 255/2010. Desi suprafata necesara a fost redusa de la 319.248 mp la 290.158 mp, costurile exproprierii au crescut din cauza noilor cerinte.
Traseul in plan al variantei de ocolire se mentine, avand o lungime de 5,774 km. Inaltimea platformei drumului va fi ajustata pentru a imbunatati siguranta circulatiei, iar sistemele de drenaj vor fi modernizate pentru a gestiona eficient apa meteorică. Stațiile de preepurare a apei pluviale vor fi amplasate strategic pentru a respecta normele de mediu.
Sorin Grindeanu a subliniat importanta acestor ajustari pentru asigurarea durabilitatii si eficientei proiectului, afirmand ca Ministerul Transporturilor este angajat in finalizarea variantei de ocolire Buftea conform standardelor actuale si a nevoilor comunitatii locale.