Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat o noua Hotarare de Guvern foarte importanta, pe care autoritatile vor sa o adopte pentru un proiect de reabilitare esential pentru infrastructura feroviara din Romania. Proiectul va fi gestionat de Compania Nationala de Cai Ferate “C.F.R.” – S.A., beneficiarul direct al acestei investitii, care vine sa raspunda unor probleme stringente generate de lipsa intretinerii adecvate in ultimele decenii.
Sorin Grindeanu a transmite ca ca deficientele de intretinere a cailor ferate din ultimii 20-25 de ani au dus la degradari accentuate, in special in cazul lucrarilor de arta, precum podurile si podetele. „Lipsa reparatiilor curente si expirarea ciclurilor de reparatii capitale au amplificat problemele structurale, generand reactii in lant care afecteaza ireversibil structura acestor obiective,” a explicat Grindeanu.
Neexecutarea lucrarilor simple la timp a condus la cresterea semnificativa a costurilor si la perturbari grave ale traficului feroviar. Podurile si podetele afectate vor fi reabilitate pentru a elimina punctele periculoase, restrictiile de viteza si pentru a aduce structurile in parametrii de proiectare initiali.
Sorin Grindeanu spune ca printre proiectele prioritare se numara reabilitarea podului feroviar situat pe linia Ploiesti-Vicsani, intre statiile Bacau si Itesti. Podul, amplasat la kilometrul 308+785, traverseaza raul Bistrita si este administrat de Sucursala Regionala de Cai Ferate Iasi. Acesta a fost construit in doua etape: structura liniei I, finalizata in 1972, si structura liniei II, datand din 1898, consolidata ulterior.
Podul actual se afla intr-o stare care impune interventii urgente. Proiectul prevede modernizarea suprastructurii si infrastructurii, astfel incat sa creasca viteza de circulatie, sa scada timpul de parcurs al trenurilor si sa creasca capacitatea de transport.
Sorin Grindeanu subliniaza ca podul liniei I este alcatuit din patru deschideri independente, fiecare de 54 metri, iar structura este realizata din otel. Podul liniei II, construit de Compania Fives Lille, are patru deschideri de 53,7 metri si utilizeaza grinzi principale laminate.
Infrastructura ambelor linii este formata din culee si pile din beton armat, fundate pe straturi de marna uscata. Inaltimea libera sub pod este de 7,75 metri, iar traversarea raului Bistrita se face perpendicular. De asemenea, lucrarile vor include modernizarea caii ferate pe poduri, care utilizeaza sine de tip 65, contrasine si traverse din lemn.
Sorin Grindeanu a punctat necesitatea acestui proiect in contextul cresterii prognozate a cererii de transport pe calea ferata. „Reabilitarea retelei feroviare este esentiala pentru a raspunde standardelor de siguranta si eficienta,” a declarat ministrul. Modernizarea va elimina restrictiile existente si va imbunatati considerabil experienta calatorilor si a operatorilor de transport.
Hotararea Guvernului include aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru etapa a II-a a lucrarilor de reabilitare a podurilor, podetelor si tunelurilor de cale ferata din zona SRCF Iasi. Acest proiect este considerat de utilitate publica si de interes national, contribuind la dezvoltarea sustenabila a infrastructurii feroviare din Romania.