Ministrul Educatiei, Ligia Deca, continua emiterea de acte normative importante, iar asta pentru ca aduce in atentia romanilor faptul ca vrea sa semneze Ordinului nr. 7.662 din 5 decembrie 2024, care aduce completari importante la cadrul legal privind organizarea si functionarea invatamantului preuniversitar alternativ.
Ministrul Educatiei mentioneaza in cadrul actului normativ ca masurile au in vedere extinderea si integrarea acestor forme de invatamant in sistemul national, cu accent pe respectarea principiilor pluralismului educational si a libertatii de optiune pentru elevi si parinti.
Conform modificarilor aduse Anexei la Ordinul nr. 6.694/2024, in unitatile de invatamant unde functioneaza clase in alternativa educationala Step by Step, normarea posturilor didactice se va realiza cu cate doua posturi de invatatori sau profesori pentru invatamantul primar, pentru fiecare clasa.
Ministrul Educatiei subliniaza ca aceasta masura urmareste sa asigure o mai buna calitate a actului educational si o atentie sporita nevoilor fiecarui elev. Documentul reconfirma recunoasterea principalelor alternative educationale din invatamantul preuniversitar romanesc, precum Freinet, Montessori, Pedagogia curativa, Planul Jena, Step by Step si Waldorf.
Totodata, se prevede posibilitatea de a organiza si alte alternative educationale, atat timp cat acestea respecta legislatia in vigoare, regulamentul-cadru, precum si cerintele de diferentiere a tratamentului educational.
Ordinul subliniaza ca invatamantul preuniversitar alternativ, fie el de stat sau particular, se integreaza in sistemul national, functionand in baza regulamentelor proprii avizate de Comisia Nationala pentru Alternative Educationale (C.N.A.E.) si aprobate de Ministerul Educatiei, la propunerea ARACIP.
Ministrul Educatiei aduce in atentie ca oferta educationala a acestor alternative trebuie sa raspunda cerintelor de tratare diferentiata a elevilor, promovand libertatea de alegere in functie de nevoile si aspiratiile familiilor.
Masurile adoptate prin noul Ordin urmaresc, de asemenea, asigurarea unui mediu educational sigur, interzicand orice activitate contrara normelor de moralitate, care ar periclita sanatatea fizica sau psihica a elevilor si a personalului. De asemenea, in aceste spatii educationale sunt strict interzise activitatile cu caracter politic ori de prozelitism religios.
Potrivit noilor prevederi, unitatile de invatamant preuniversitar alternativ particular se vor organiza si functiona pe principii nonprofit, bazandu-se pe proprietate privata garantata constitutional. Limba de predare este cea romana, insa, in conditiile legii, pot fi infiintate grupe sau clase in limbile minoritatilor nationale ori in limbi de circulatie internationala.
Infiintarea noilor unitati, grupe sau clase de invatamant alternativ se poate face prin depunerea documentatiei necesare, insotite de avizul C.N.A.E., autoritatile asigurand astfel un cadru coerent si transparent pentru dezvoltarea unui invatamant alternativ diversificat si de calitate.
Astfel, prin noile reglementari, Ministerul Educatiei isi propune sa sustina diversitatea educationala si sa sprijine dezvoltarea formelor de invatare adaptate nevoilor reale ale copiilor si tinerilor din Romania.