Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii, a anuntat introducerea unui nou ordin care modifica si completeaza cadrul legal deja existent in privinta standardelor ocupationale. Documentul emis in colaborare cu Ministerul Educatiei si Autoritatea Nationala pentru Calificari (ANC) are ca obiectiv optimizarea metodologiei de elaborare, validare, aprobare si gestionare a acestor standarde, in vederea asigurarii unui sistem de formare profesionala flexibil si bine ancorat in cerintele actuale ale pietei muncii.
Simona Bucura-Oprescu mentioneaza in ordin ca, pentru a implementa acest nou act normativ, autoritatile au tinut cont de o serie de prevederi legislative. Astfel, a fost avuta in vedere Legea invatamantului superior nr. 199/2023, in special articolul 196 alineatul (1) litera f) si articolul 265, precum si toate modificarile si completarile ulterioare aduse acestei legi.
S-au luat in calcul si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata, care reglementeaza formarea profesionala a adultilor, incluzand modificarile si completarile survenite in timp. In plus, s-au luat in considerare normele metodologice care aplica prevederile OG nr. 129/2000 – conform art. 7^1 alin. (1) din regulamentele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 522/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Simona Bucura-Oprescu mentioneaza in ordin si ca nu a fost omisa nici Hotararea Guvernului nr. 1.192/2024, care stabileste organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Calificari, fiind utilizat in special articolul 2 alineatul (1) din acest act normativ. Pe langa aceste baze legale, a fost luat in considerare si referatul de aprobare nr. 8.975 din 26.11.2024, emis de Autoritatea Nationala pentru Calificari, care a sustinut necesitatea actualizarii cadrului existent.
Decizia emiterii noului ordin s-a fundamentat, in temeiul legislativ, pe prevederile art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 731/2024 (privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, cu modificarile ulterioare) si art. 18 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 23/2022 (privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare).
Simona Bucura-Oprescu confirma si ca in urma acestor analize, ministrul Educatiei si ministrul Muncii au emis un nou ordin, numerotat 7.712/3.359/2024, care introduce modificari in anexa nr. 1 la Ordinul nr. 6.250/2.156/2022. Actul original, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1208 din 16 decembrie 2022, va fi astfel ajustat, avand ca finalitate o mai buna corelare intre cerintele pietei, formarea profesionala si standardele ocupationale.
Concret, noul ordin schimba criteriile privind creditele asociate nivelurilor de calificare 2-6 pentru programele de formare profesionala de specializare. Mai exact, articolul 3 alineatul (4) litera d) al actului initial este revizuit, astfel incat numarul de credite alocat acestor programe sa fie cuprins intre 12 si 20.
Aceasta ajustare permite mai multa flexibilitate in procesul de pregatire profesionala, asigurand o ajustare fina intre durata formarii si complexitatea abilitatilor vizate. Deasemenea, la articolul 12, dupa alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, (1^2), ce stabileste posibilitatea amanarii arhivarii unor standarde ocupationale pentru maximum un an.
Simona Bucura-Oprescu a stabilit ca aceasta exceptie se aplica in situatiile in care ministere, autoritati sau institutii de reglementare, agentii sau autoritati nationale, confederatii sindicale ori patronale, Camera de Comert a Romaniei, consilii judetene, comitete sectoriale sau Asociatia Nationala a Comitetelor Sectoriale din Romania argumenteaza in mod solid necesitatea mentinerii temporare a unor standarde, pentru a le pastra relevanta in anumite domenii profesionale.
Pentru a duce la indeplinire prevederile noului ordin, Ministerul Educatiei, ANC si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale vor colabora strans, asigurand o implementare coerenta si transparenta a noilor dispozitii.
Prin acest demers, autoritatile urmaresc crearea unui cadru mai suplu si mai adecvat nevoilor economiei actuale, pastrand, in acelasi timp, standarde inalte de formare profesionala in beneficiul tuturor celor implicati in piata muncii.