Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a emis zilele acestea un nou ordin ministerial care modifica planurile – cadru de invatamant pentru scolile din Romania, vizand clasele de liceu din filierele teoretica si vocationala, destinate cursurilor de zi.
Ministrul Educatiei subliniaza faptul ca acest demers este parte a unei reforme mai ample menite sa aduca imbunatatiri semnificative in structura si continutul curriculumului scolar, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu obiectivele pe termen lung ale sistemului educational romanesc.
In elaborarea noului ordin s-au avut in vedere mai multe prevederi legislative si documente de referinta. Printre acestea se numara dispozitiile art. 88 alin. (3) si art. 248 alin. (29) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile Ordinului ministrului educatiei nr. 6.072/2023 privind masuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului national de invatamant preuniversitar si superior.
Deasemenea, au fost luate in considerare normele stabilite prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.593/2014, care aproba Metodologia de elaborare si aprobare a curriculumului scolar (planuri-cadru si programe scolare), precum si referatul de aprobare nr. 4.011 din 12.12.2024.
Ministrul Educatiei stabileste in noul ordin ca Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 3.410/2009, care stabilea vechile planuri-cadru pentru invatamantul liceal teoretic si vocational, va suferi modificari esentiale. In mod concret, anexa nr. 2 a acestui act normativ se modifica si se inlocuieste cu o noua anexa, menita sa asigure o structura curriculara mai flexibila, relevanta si adaptata cerintelor actuale.
Aceasta anexa, reprodusa in facsimil, face parte integranta din prezentul ordin si va fi baza pentru noile planuri-cadru care se vor aplica incepand cu anul scolar 2025-2026. Scopul principal al acestei schimbari este de a imbunatati coerenta procesului educational si de a adapta continuturile scolare la nevoile reale ale elevilor si ale pietei muncii.
Ministrul Educatiei aduce in atentie ca prin introducerea acestor planuri-cadru modificate, se doreste nu doar actualizarea si modernizarea curriculumului, ci si intarirea relevantei cunostintelor si abilitatilor dobandite la liceu. Astfel, elevii vor avea acces la un parcurs educational mai bine corelat cu provocarile societatii contemporane, iar cadrele didactice vor putea lucra cu un set de documente simplificate si adaptate cerintelor actuale.
In plus, Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei, alaturi de institutiile subordonate sau coordonate de acesta, precum si unitatile de invatamant, vor fi direct implicate in punerea in aplicare a noilor prevederi. Aceste institutii vor avea responsabilitatea de a asigura implementarea practica a modificarilor, pregatind cadrele didactice si elevii pentru tranzitia catre planurile-cadru actualizate.
Masura face parte dintr-un efort national mai amplu de a imbunatati calitatea si eficienta procesului educational, contribuind astfel la dezvoltarea unui sistem de invatamant preuniversitar modern, functional si adaptat exigentelor unui mediu in continua schimbare.