Ministrul Educatiei, Daniel David, semnat intrarea in vigoare a unei noi proceduri foarte importante pentru invatamantul din Romania, care reglementeaza modalitatea de transfer a posturilor de profesor itinerant si de sprijin, precum si a personalului didactic de predare care activeaza in aceste posturi, din unitatile de invatamant de stat sau centrele scolare de educatie incluziva catre centrele judetene de resurse si asistenta educationala (CJRAE) sau, in cazul Capitalei, catre Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CMBRAE).
Ministrul Educatiei a stabilit ca aceasta procedura se bazeaza pe prevederile art. 42 alin. (3) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.701/2024. Noua reglementare ofera detalii despre pasii de urmat in vederea transferului personalului didactic care ocupa posturi de profesor itinerant si de sprijin din cadrul unitatilor de invatamant catre CJRAE si CMBRAE.
Documentul stipuleaza ca, la nivelul fiecarei unitati de invatamant in care exista profesori itineranti si de sprijin, comisia de mobilitate a personalului didactic de predare va verifica, mai intai, studiile acestora finalizate cu diploma, prin raportare la Centralizatorul privind disciplinele de invatamant, domeniile, specializarile si probele de concurs valabile pentru incadrarea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar.
Dupa verificarile efectuate, conducerea unitatii de invatamant intocmeste o lista cu informatii despre specializarile fiecarui profesor, limba de predare, modalitatea de angajare si locatia in care acesta isi desfasoara activitatea. Lista ii include atat pe profesorii titulari angajati pe perioada nedeterminata sau detasati, cat si pe profesorii angajati pe perioada determinata ori in regim de plata cu ora.
Ministrul Educatiei a stabilit in document ca aceasta lista se prezinta apoi consiliului de administratie al unitatii de invatamant, in vederea aprobarii, pentru ca ulterior sa fie initiate demersurile necesare transferului efectiv al posturilor si al personalului didactic, conform dispozitiilor ordinului emis de ministrul Educatiei.
Procedura vizata urmareste cresterea eficientei si flexibilitatii in gestionarea posturilor de profesor itinerant si de sprijin, asigurand o mai buna adaptare la nevoile copiilor cu cerinte educationale speciale. De asemenea, se pune accent pe consolidarea colaborarii dintre unitatile de invatamant si CJRAE/CMBRAE, oferindu-se un cadru clar pentru organizarea si derularea transferurilor.
Ministrul Educatiei a subliniat ca noile masuri reprezinta un pas important in directia modernizarii infrastructurii educationale si a consolidarii practicilor de incluziune scolara, declarand ca prin acest ordin se urmareste cresterea mobilitatii profesorilor itineranti si de sprijin, astfel incat elevii care au nevoie de asistenta suplimentara sa beneficieze de suportul necesar in cadrul structurilor specializate.
Autoritatile din domeniul educatiei au atras atentia ca, pentru o implementare fara dificultati, toti cei implicati trebuie sa respecte procedurile prevazute in ordin. Inspectoratele scolare vor oferi informatii si indrumari pentru facilitarea acestui proces si pentru solutionarea problemelor care pot aparea in implementarea transferului.