Ministrul Educatiei, Daniel David, a vorbit recent pentru milioane de parinti, elevi si profesori din toata Romania, despre una dintre problemele cu care se confrunta sistemul de invatamant, mai exact imbunatatirea manualelor digitale, insistand ca acestea trebuie sa fie atat atractive, cat si interactive, asemenea celor folosite in scolile din strainatate, cum ar fi cele din Statele Unite sau din Europa de Vest.
Ministrul Educatiei considera ca, pentru a stimula curiozitatea elevilor, un manual trebuie sa se prezinte intr-o maniera care sa ii incurajeze sa continue lectura, nu sa ii faca sa il inchida imediat. David a reamintit ca anul trecut Ministerul Educatiei a alocat 15 lei pentru fiecare manual, dar inca nu este clar cu cat va creste acest buget in viitor.
Cu toate acestea, el promite o schimbare vizibila, atat din punct de vedere al formei, cat si al continutului, pentru manualele care insotesc planurile-cadru destinate liceelor. „Pentru mine, manualul bun este acela din care copilul citeste de curiozitate, fara sa-l forteze nimeni”, a subliniat ministrul.
Ministrul Educatiei a adus in discutie catalogul electronic, explicand ca ministerul se afla intr-o faza avansata de elaborare a unui proiect prin care acest instrument digital sa devina generalizat in toate scolile din tara. In prezent, conform datelor oficiale, aproape o treime din institutiile de invatamant folosesc deja catalogul electronic, insa finantarea provine din surse diverse.
Daniel David explica in mod oficial ca, prin planul pe care Ministerul Educatiei il definitiveaza, se doreste adoptarea acestui sistem in mod unitar si accesibil la nivel national, deoarece multi considera ca este un instrument eficient pentru gestionarea activitatii scolare.
Ministrul Educatiei a vorbit si despre prioritatile in ceea ce priveste proiectele mari din domeniul preuniversitar, punctand existenta a trei initiative ce vizeaza construirea unor campusuri rurale. Scopul acestora este de a reduce rata abandonului scolar si de a imbunatati conditiile educationale in zonele rurale, unde scolile se confrunta cu un numar foarte redus de elevi si nu pot oferi o calitate corespunzatoare a actului educational.
Daniel David a mentionat peste 20 de proiecte dedicate invatamantului dual, o zona pe care o considera deosebit de importanta in dezvoltarea tinerilor. In planul sau mai larg, ministrul intentioneaza sa reorganizeze arhitectura mediului academic si a sistemului de cercetare, incurajand fuziuni si parteneriate intre universitati si institute stiintifice, pe baza initiativelor „de jos in sus” si cu sustinere financiara adecvata.
Potrivit lui David, mentinerea unei cresteri de 10% a bugetului reprezinta un pas bun, insa pe parcurs se va analiza daca sunt necesare alte suplimentari. Astfel, reformarea invatamantului, fie el preuniversitar sau superior, ramane unul dintre obiectivele majore ale mandatului sau.