Incheierea Procesului National Anuntata de Ministrul Educatiei cu Decizii de ULTIMA ORA Vizand Scolile Intregii Romanii

Incheierea Procesului National Anuntata Ministrul Educatiei Decizii ULTIMA ORA Vizand Scolile Intregii Romanii

Ministrul Educatiei, Daniel David, vorbeste in mod oficial si deschis despre incheierea uneia dintre procedurile care a generat extrem de multe controverse in Romania, cea de consultare publica privind proiectele de planuri-cadru pentru invatamantul liceal s-a incheiat, marcand un pas important in procesul de reformare a sistemului educational.

Ministrul Educatiei spune ca demersul, organizat prin e-mail si dezbateri nationale, a inclus intalniri fizice in Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, precum si o intalnire online, oferind sansa exprimarii opiniei unei game variate de actori: elevi, specialisti in educatie, sindicate, parinti, reprezentanti ai mediului socio-economic, ONG-uri si autoritati.

Planurile-cadru au fost elaborate intr-o logica de tip expert (top-down) si testate ulterior prin consultare publica (bottom-up). Ministrul David a explicat ca aceasta abordare combinata este cea mai potrivita pentru sistemele de educatie complexe, unde bunele practici sunt diverse si bine definite.

„Initial, mai multi experti au contribuit la proiect, insa in evolutia procesului, care s-a intins pe parcursul anilor 2023-2024, nu toti au fost implicati continuu. Din ianuarie 2025, am preluat proiectele existente, le-am adaptat viziunii proprii si pe 31 ianuarie 2025 le-am pus in consultare publica, demers care s-a incheiat pe 6 martie 2025”, a subliniat ministrul.

Ministrul Educatiei detaliaza ca procesul de elaborare a planurilor a pornit de la un profil clar al absolventului, construit in jurul a opt competente cheie. In termeni simpli, tinta este formarea a trei categorii esentiale: specialisti de top, cetateni responsabili, protectori ai democratiei, precum si persoane echilibrate psihologic si multumite de propria viata.

Urmatorii pasi in acest amplu demers includ analiza tuturor sugestiilor primite prin e-mail si din cadrul dezbaterilor nationale si punctuale organizate in lunile martie-aprilie. In curand, va fi disponibil si un chestionar online, menit sa aduca clarificari suplimentare pe durata intregii luni martie.

Ministrul Educatiei dezvaluie si ca se va actualiza comisia si procedura de validare a planurilor-cadru, urmata de elaborarea variantelor finale. Acestea vor fi discutate cu actorii centrali din ecosistemul educational – elevi, profesori, parinti, dar si cu reprezentanti din mediul socioeconomic si autoritati locale – in luna mai.

Adoptarea finala a planurilor-cadru prin Ordin de ministru este prevazuta in perioada mai-iunie, urmata de implementarea celorlalti pasi curriculari: elaborarea programelor si a continuturilor, realizarea manualelor si organizarea de traininguri pentru profesori si alti actori implicati in procesele decizionale. Tinta este ca elevii care vor intra in clasa a IX-a in anul scolar 2026-2027 sa beneficieze de noua logica curriculara.

Aceasta initiativa reprezinta o etapa esentiala in modernizarea invatamantului liceal, combinand expertiza specializata cu aportul valoros al comunitatii si al tuturor partenerilor implicati. Ministrul David a subliniat importanta unei abordari echilibrate, menita sa asigure formarea unei generatii de specialisti si cetateni pregatiti pentru provocarile secolului XXI.

author avatar
Redactia iDevice.ro