Ministrul Educatiei, Daniel David, a anutat actiunea oficiala pe care a derulat-o pentru Romania in cursul zilei de ieri, iar asta deoarece la sediul ministerului de la Bucuresti, l-a primit astazi pe E.S. dl. Ozgur Kivanc Altan, ambasadorul Republicii Turcia la Bucuresti.
Ministrul Educatiei transmite ca vizita a reprezentat o oportunitate de dialog constructiv si de aprofundare a parteneriatului intre Romania si Turcia in domeniul educatiei, cercetarii, dezvoltarii si inovarii (CDI). Pe agenda intalnirii s-au aflat mai multe directii strategice. Printre acestea se numara revizuirea si consolidarea cadrului juridic, adaptat la evolutiile recente din cooperarea in domeniul educatiei si CDI.
Daniel David a subliniat importanta sprijinirii invatamantului in limba minoritatii turce, precum si necesitatea formarii cadrelor didactice, prin integrarea studiului limbii turce ca limba moderna in unitatile de invatamant din Romania. Un alt punct major a fost consolidarea cooperarii in invatamantul superior.
In acest sens, s-a propus sustinerea lectoratelor de limba, cultura si civilizatie, precum si promovarea reciproca a burselor de studii, masuri ce vor facilita schimbul de experiente si vor intari legaturile academice bilaterale. De asemenea, se pune un accent deosebit pe dezvoltarea activitatilor CDI, prin implicarea activa a mediului economic in sustinerea inovatiei si cercetarii.
Ministrul Educatiei a avut o sedinta de lucru cu reprezentantii Federatiei Asociatiilor Studentilor in Medicina din Romania (FASMR). Discutiile s-au concentrat atat pe particularitatile invatamantului medical, cat si pe probleme mai generale din mediul academic la nivel national si international.
Studentii si-au exprimat disponibilitatea de a se implica in campanii de promovare a sanatatii, manifestand un interes special pentru proiecte dedicate elevilor si tinerilor studenti, in stransa colaborare cu ministerul. Pe langa aspectele institutionale si educative, ministrul a abordat si tema consumului de droguri, explicand mecanismele psihologice din spatele acestuia.
Ministrul Educatiei a detaliat ca, in numeroase cazuri, consumul de droguri este legat de ceea ce in psihologie numim „intarire negativa” – utilizarea substantei pentru a evita stari neplacute precum stresul, depresia sau anxietatea. In alte situatii, consumul este motivat de „intarire pozitiva”, drogurile fiind folosite pentru efectul de placere pe care il produc.
Exista si cazuri in care ambele mecanisme se imbina, adaugand complexitate fenomenului. Intr-un mesaj adresat publicului larg, ministrul a subliniat ca sistemul educational se concentreaza prea des pe acumularea de cunostinte, neglijand transferul competentelor si formarea valorilor.
„Responsabilitatea nu revine doar scolii”, a afirmat el, accentuand importanta educatiei valorice, care trebuie sa inceapa de acasa. „Cand ajungi la scoala, ar trebui deja sa ai niste valori despre ceea ce este bine si ceea ce este rau. De aceea, cei sapte ani de acasa sunt esentiali, chiar daca sistemul actual incearca sa integreze aceste principii dintr-o varsta mai frageda”, a concluzionat ministrul.
Intalnirea din aceasta dimineata reflecta un angajament ferm al autoritatilor de a moderniza si de a adapta sistemul educational la provocarile contemporane, printr-o cooperare internationala stransa si prin implicarea activa a tuturor factorilor de mediu – de la mediul academic si economic, pana la tinerii studenti. Astfel de initiative sunt vitale pentru construirea unei societati bine informate, responsabile si pregatite pentru provocarile secolului XXI.