Ministrul Educatiei, Daniel David, face in mod oficial o reorganizare ampla a unuia dintre sistemele extrem de importante pentru invatamantul din Romania, care vizeaza cadrele didactice din invatamantul preuniversitar, prezentata de ministrul Daniel David drept “un pas decisiv spre profesionalizarea completa a scolii romanesti”.
Ministrul Educatiei pregateste semnarea unui document, care a fost in mod oficial publicat deja si este in consultare publica redefineste categoriile de programe de dezvoltare in cariera si stabileste reguli clare de acreditare, menite sa asigure calitate si recunoastere internationala.
Conform noului cadru, exista trei tipuri de programe la care profesorii vor putea apela. Programele de specialitate se concentreaza pe aprofundarea domeniului predat, pe psihopedagogie si pe management educational, fiind considerate pilonul principal al progresului profesional.
Programele complementare extind orizontul profesorilor spre arii adiacente specializarii de baza, in timp ce programele de abilitare functionala sunt gandite pentru a dezvolta competente transversale precum autonomia pedagogica, autogestionarea si comportamentele sociale adaptate mediului scolar.
Ministrul Educatiei afirma in acelasi timp ca pentru primele doua categorii, validarea calitativa se va face printr-un proces riguros de acreditare coordonat de minister. Fiecare curs va primi intre unu si cinci credite ECTS, corespunzatoare volumului de munca – un credit echivaleaza cu douazeci si cinci de ore de pregatire, conform standardelor europene.
“Ne aliniem la practicile din spatiul european pentru ca profesorii nostri sa poata fi recunoscuti oriunde”, a subliniat Daniel David, adaugand ca flexibilitatea intervalului de credite va permite furnizorilor sa construiasca oferte adaptate nevoilor reale din scoli.
Programele de abilitare functionala nu vor trece prin acelasi filtru; ele vor fi recunoscute si echivalate pe baza unei proceduri speciale elaborate de minister si aplicata de comisiile de formare si dezvoltare constituite in fiecare unitate scolara.
In acest fel, scolile capata un rol direct in validarea initiativelor care raspund rapid la provocari locale sau la tendinte educationale emergente, de la educatia nonformala la ateliere de leadership.
Ministrul Educatiei explica in acelasi timp in document ca lista furnizorilor eligibili pentru programele acreditate este larga, dar strict reglementata. Universitatile publice si private, prin departamentele lor de formare, casele corpului didactic, centrele pentru formare in limbile minoritatilor, scolile de aplicatie si agentiile aflate in subordinea ministerului, precum ARACIP sau Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, vor putea depune oferte.
Organizatiile nonguvernamentale cu experienta demonstrata de cel putin trei ani in educatie si cu acorduri de parteneriat incheiate cu ministerul vor primi unda verde sa participe la proces.
“Vrem sa garantam ca fiecare profesor, indiferent unde preda, are acces la formare de calitate, actualizata si recunoscuta oficial. Investitia in profesori inseamna investitie directa in viitorul societatii”, a declarat ministrul David pentru reporteri, mentionand ca procesul de consultare publica se va incheia la sfarsitul lunii mai, iar noile norme ar putea intra in vigoare din toamna.
Ministrul Educatiei spune si ca sindicatele din educatie saluta intentia de a simplifica traseele de formare, dar avertizeaza ca succesul va depinde de finantarea adecvata si de reducerea birocratiei. Pe teren, profesorii spera ca reforma sa se traduca in cursuri relevante, disponibile la preturi accesibile si in formate flexibile.
Pe masura ce documentul intra in dezbatere, ochii sistemului de invatamant se indreapta catre capacitatea ministerului de a transforma promisiunile in realitate eficienta. Implementarea va fi urmarita atent de comunitate si de partenerii internationali.