Marcel Bolos, Ministrul Finantelor, a anuntat ieri un pas important in dezvoltarea infrastructurii din Romania: avizarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de investitie “Autostrada Targu Neamt – Iasi – Ungheni”, o portiune de 93 de kilometri din Autostrada Unirii (A8), care va lega Moldova de Transilvania.
Aceasta portiune este doar o parte din traseul total de 311 kilometri pe care Autostrada Unirii il va avea, iar investitia totala se ridica la peste 26 de miliarde de lei, finantata prin Programul Transport 2021-2027 si de la bugetul de stat. Proiectul este sustinut in mare parte din fonduri europene, fapt ce subliniaza angajamentul Romaniei fata de dezvoltarea infrastructurii nationale si integrarea acesteia in retelele europene de transport.
“Este un pas important pentru Autostrada Unirii, al carei impact va fi enorm: va spori competitivitatea nationala si va pozitiona tara noastra ca un nod de legatura strategic in Europa de Est”, a declarat Marcel Bolos. Ministrul a subliniat ca proiectul este o investitie in mobilitate, care va consolida pozitia Romaniei in cadrul retelelor europene de transport. “Pe termen lung, acest proiect va sprijini o dezvoltare economica echilibrata, oferind Moldovei instrumentele necesare pentru a deveni un actor economic puternic la nivel national si regional”, a adaugat Bolos.
Marcel Bolos a mentionat si progresele facute in ceea ce priveste alte proiecte de infrastructura. In calitate de fost ministru al Fondurilor Europene, acesta a aprobat un program special pentru perioada 2021-2027, dedicat sectorului transporturilor, care include peste 305 kilometri de drumuri noi sau reabilitate, 2370 de kilometri de drumuri dotate cu elemente de siguranta rutiera, 150 de kilometri de linii de tramvai si metrou modernizate si 64 de kilometri de cai ferate reconstruite sau modernizate.
Aceasta strategie reflecta angajamentul Guvernului de a absorbi integral fondurile europene alocate prin Politica de Coeziune, in valoare de 46 miliarde de euro, si prin Mecanismul de Redresare si Rezilienta, cu o valoare de peste 29,7 miliarde de euro. Astfel, Romania va acoperi si partea de cofinantare necesara din bugetul de stat, asigurand o implementare eficienta a proiectelor de infrastructura.
In anii urmatori, planificarea bugetara prevede un volum semnificativ de investitii, plasand Romania in topul tarilor europene in ceea ce priveste procentul din PIB alocat investitiilor. Se estimeaza ca in 2025 se vor aloca 7,9% din PIB pentru investitii, 7,7% in 2026 si 6,5% in 2027.
Autostrada Unirii reprezinta nu doar o promisiune de conectare a Moldovei cu restul tarii, ci si un simbol al dezvoltarii economice si sociale echilibrate, care va aduce beneficii pe termen lung pentru Romania si pentru intreaga regiune.