Ordonanta de Urgenta Elaborata de Sorin Grindeanu cu Masuri Majore pentru Transporturile din Romania

Ordonanta Urgenta Elaborata Sorin Grindeanu Masuri Majore Transporturile Romania

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, anunta o noua Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei, care urmeaza sa fie adoptata in perioada imediat urmatoare, ea vizand corectare aunui alt act normativ declarat neconstitutional pe 5 noiembrie de catre Curtea Constitutionala a Romaniei.

Sorin Grindeanu a stabilit ca prin acel proiect de lege, trimis spre promulgare in data de 26 mai 2023, sa se adoptarea unor masuri graduale de liberalizare a transportului interjudetean prin servicii regulate. Acesta propunea o liberalizare graduala, in sensul ca, pe o anumita perioada de timp, operatorii care solicitau pentru prima data efectuarea de servicii regulate interjudetene nu aveau acces la cursele deservite de alti operatori de transport carora li se eliberasera autorizatii de transport in baza licentelor de traseu detinute.

Impotriva acestui proiect a fost depusa la Curtea Constitutionala o sesizare formulata de deputati apartinand Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania si de deputati neafiliati. Acestia au invocat neconstitutionalitatea proiectului de lege, obiectia formand obiectul dosarului nr.1259AI/2023. In sedinta din data de 5 noiembrie 2024, Curtea Constitutionala a Romaniei a admis, in unanimitate, obiectia de neconstitutionalitate.

Curtea Constitutionala a constatat ca atribuirea serviciilor de transport rutier de persoane, prin servicii regulate, la nivel interjudetean, asa cum era reglementata prin legea criticata, restrangea si chiar inlatura concurenta pe aceasta piata relevanta. Aceasta se realiza prin stabilirea unor conditii discriminatorii pentru operatorii care solicitau pentru prima data accesul pentru efectuarea de servicii regulate de transport rutier pe o anumita cursa de pe un traseu interjudetean.

Sorin Grindeanu, a sustinut ca liberalizarea serviciilor regulate interjudetene, in sensul ca orice operator de transport rutier de persoane poate obtine licenta de traseu pentru servicii regulate interjudetene, indiferent de graficul de circulatie propus, ar promova concurenta pe aceasta piata relevanta. In acest mod, accesul pentru efectuarea de servicii regulate interjudetene nu s-ar face prin existenta unor conditii discriminatorii pentru operatorii de transport rutier de persoane.

Spre deosebire de piata reglementata, in care concurenta se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, posibilitatea ca orice operator de transport rutier de persoane sa solicite si sa obtina licente de traseu pentru servicii regulate interjudetene duce la manifestarea concurentei incepand chiar de la solicitarea si eliberarea acestor licente si pana la efectuarea curselor interjudetene pentru care au fost eliberate.

Astfel, existenta mai multor operatori de transport care deservesc o anumita relatie nu poate fi decat benefica pentru calatori. Acestia pot alege cu cine efectueaza deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii detinatori de licente de traseu, fapt ce declanseaza concurenta intre acestia.

Sorin Grindeanu stabilea ca prin trecerea la eliberarea licentelor de traseu fara asa-zise criterii de atribuire, se deblocheaza accesul pe piata al potentialilor operatori in domeniul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate interjudetene. Starea de fapt actuala a dovedit ca multe criterii de atribuire au fost anulate de catre instantele de judecata competente, in baza unor actiuni ale operatorilor de transport.

In acest mod, se asigura respectarea dispozitiilor constitutionale referitoare la economia de piata si la obligatia statului de a asigura protectia concurentei loiale, respectiv protectia finala a consumatorilor. De asemenea, se asigura principiile constitutionale ale egalitatii in drepturi, concurentei loiale, libertatii economice si nivelului de trai, asa cum sunt prevazute in Constitutie.

Sorin Grindeanu spune totusi in noua Ordonanta ca Urgenta, ca prin utilizarea platformei informatice denumita “retea de mobilitate rutiera nationala”, se creeaza premisele unei treceri la digitalizarea solicitarilor depuse de operatorii de transport, precum si a graficelor de circulatie in functie de orele de plecare si statiile introduse in aplicatie de catre acestia.

Sorin Grindeanu a analizat implicatiile acestei decizii si propune masuri pentru a asigura o piata a transporturilor rutiere interjudetene competitiva si transparenta, in beneficiul calatorilor si al operatorilor de transport.

author avatar
Redactia iDevice.ro